Grattis på kvinnodagen... eller? (år 3)

21:03

Detta är samma sak som jag skrev för ett och två år sedan på kvinnodagen, och jag känner att jag återigen kan återanvända inlägget eftersom det sorgligt nog ser ut mer eller mindre på samma sätt än idag.

Jag vill inte höra något grattis eller få blommor idag, eftersom det förminskar allt som kvinnodagen egentligen står för. Internationella kvinnodagen finns för att folk ska öppna ögonen och se hur mycket sämre än män kvinnor har det i dagens samhälle, men tyvärr har det blivit till en dag likt Alla hjärtans dag eller Morsdag där presenter och blommor ges och sen är det bra med det. Inget reflekterande över kvinnors svårigheter, inget agerande för att stoppa det - en ros till sin mamma, hustru, dotter eller flickvän och så har man gjort sitt.

Jag hittade två väldigt bra texter som jag tycker sammanfattar mina tankar om det här väldigt bra: Lady Dahmer skriver om det i Metro och Lena Ag skriver på sin blogg. Lena Ags inlägg är sex år gammalt men kan läsas lika bra nu som då, vilket gör mig lite ledsen. Har inget hänt på sex år? Hursomhelst tycker jag alla som råkar klicka sig in här ska ta några minuter av sin dag och läsa dessa texter, det är det minsta ni kan göra och de kan visa sig vara en riktig ögonöppnare!

Och ja, uppdateringar ska komma. Speciellt om Green Day-konserten i Stockholm. För det var nog en jävligt fin upplevelse, som det alltid är då det handlar om Green Day.

Du kanske också tycker om:

0 kommentarer

Flickr