Julis bokskörd

18:03




Ja, jag har verkligen inte varit en aktiv bloggare under denna sommar precis. Mitt senaste inlägg handlade om att Game of Thrones snart skulle börja, och i skrivande stund har Game of Thrones senaste säsong redan avslutats för flera veckor sedan. (Spoiler alert: DEN VAR GRYM!)

Men i alla fall, tänkte jag skulle skriva ett inlägg om de böcker jag har läst under juli månad. Jag har alltid älskat att läsa, men har under en lång tid inte lyckats hitta någon ordentlig läslust. Men så var jag till biblioteket i början av månaden och lånade en hel del böcker som verkade intressanta, och vips så har jag läst fem böcker på en månad!

Jag började med att läsa Flykten från Läger 14 som handlar om en nordkoreansk man vid namn Shin Dong-Hyuk som efter att hela sitt liv ha levt i ett brutalt arbetsläger i Nordkorea lyckas fly. Han är den enda personen man vet om som både har fötts i och lyckats fly från ett sådant här arbetsläger. Fruktansvärd, intressant och framförallt viktig bok skriven av journalisten Blaine Harden.

Därefter plöjde jag igenom Livet efter dig och Arvet efter dig, två böcker i samma serie av Jojo Moyes, på bara några dagar. Handlar om en kvinna som heter Lou som får arbete som personlig assistent åt Will, en rullstolsburen man som mer eller mindre hatar sitt liv. Romantiskt dravel skulle säkert vissa säga, och det säger kanske jag också, men det var bra romantiskt dravel och jag rekommenderar verkligen dessa böcker. Speciellt den första. Var bara redo med näsdukarna.

Efter det läste jag boken som den fenomenala Netflix-serien Orange is the new Black är baserad på. Piper Kerman är kvinnan som har skrivit den och som satt femton månader i fängelse för ett tio år gammalt brott. Boken är intressant och ger bra insikt i hur korrupt fängelsesystemet egentligen är i USA, och som ett fan av serien var det kul att i boken känna igen personer från den trots att namnen inte är de samma.

Den sista boken som jag läste under denna månad läste jag klart igår, och den heter Nordkorea - nio år på flykt från helvetet, skriven av Eunsun Kim tillsammans med journalisten Sébastien Falletti. Jag fick låna denna bok av min chef efter att ha talat om Flykten från Läger 14 med henne. Den handlar om Eunsun Kim som vid tolv års ålder flydde från Nordkorea och den hungersnöd som rådde där, och därefter följde en nio års lång flykt innan hon äntligen befann sig i Sydkorea. Den här korta och lättlästa boken var väldigt intressant och berättar en viktig historia som ytterligare bevisar hur rutten regimen i Nordkorea faktiskt är. Det enda dåliga med denna bok är att jag personligen inte riktigt tyckte om hur den var skriven, men jag rekommenderar den verkligen ändå.

Just nu håller jag på att läsa Lars Keplers Stalker som jag fick låna av en arbetskompis. Har inte kommit så långt på den ännu, men hittills är den helt okej, ganska spännande. Är egentligen inget väldigt stort fan av deckare men får se om den här boken kan ändra på det. Men nästa vecka så borde nyaste Harry Potter-boken (som egentligen inte är någon ny Harry Potter-bok, yeah right J.K. Rowling, DET ÄR EN NY HARRY POTTER-BOK, försök inte ens!) The Cursed Child dimpa ned i min postlåda så då får Kepler snällt vänta tills jag har läst ut den.

Psst! Jag har en Goodreads-profil, så om ni är medlemmar där kan ni lägga till mig som vän om ni vill.

Du kanske också tycker om:

0 kommentarer

Flickr