Nu leker jag filmrecensent!

00:27

Så, jag tror inte att jag kommer hålla mitt löfte om att se alla filmer som är nominerade till Oscars för Best Picture, helt enkelt för att jag inte orkar eller vill. Men jag har sett fem stycken i alla fall, och ska berätta lite vad jag tyckte om dem och vilken jag vill ska vinna!

Jag presenterar filmerna i den ordning jag såg dem, så vi börjar med...

BROOKLYN
Handlar om en irländsk tjej som åker till Brooklyn för att jobba där hon träffar en pöjk hon börjar dejta, och så händer det en hel del. Fin och rätt så gripande historia, men inte så mycket mer. Inget speciellt egentligen, en kärlekshistoria med en twist. Jag gillade den, men är den värd en Oscar? Nja. Tre av fem kattungar.

ROOM
Jag hade absolut inga förväntningar när jag började kolla på denna rulle, men alltså, denna film! Denna film! Vilken jävla smocka rakt i hjärtat! Utspelar sig till största delen sett ur en femårig pojkes perspektiv, en pojke som under hela sitt liv bott i ett skjul (som han kallar Room, därav filmens namn) med sin mamma och inte förstår att det finns en hel värld utanför. Vi får följa med honom i hans upptäcktsfärd av världen, och efter att jag hade sett filmen blev jag plötsligt tacksam över att jag får uppleva himlens färg, vinden i träden och andra alldagliga saker som jag tar för givet. Att inte den unga skådisen som spelar pojken blev Oscarsnominerad förstår jag inte! Helt klart den film jag skulle lägga min röst på om jag skulle få göra det. Five out of five kittens!
THE MARTIAN
NASA tror att en astronaut dör på Mars, men så visar det sig att han fortfarande lever och nu måste överleva på egen hand. Väldigt spännande och bra, och det var sjukt coolt att få se alla rymdgrejer och hur de fungerar. Visar på hur stark en människas vilja och överlevnadsinstinkt kan vara i vissa situationer då det verkligen behövs. Svincoola effekter också. En värdig Oscarsnominerad. Fyra av fem kissemissar!
THE REVENANT
GÄSP! Jag vet inte om det var för att alla har höjt den här filmen till skyarna eller vad det är, men jag var rätt så besviken på den. Jag tyckte inte att den var tillräckligt underhållande för att jag ens skulle kunna koncentera mig på den ordentligt, och då är det enligt mina mått inte en så hemskt bra film. Det som gjorde mig mest känslosam hade inte ens med själva karaktärerna att göra, utan det var bara då de dödade en björn och babybjörnen började gråta efter sin mamma som jag kände något lite sticka till i hjärtat. Jag kanske inte egentligen kan uttala mig om denna film eftersom jag inte ens såg den tills sluttexterna började rulla, men redan det säger ju rätt mycket. Sorry Leo, bara en av fem kattungar från mig. (dock verkar sannolikheten för att den kommer vinna hela skiten vara rätt så hög)
BRIDGE OF SPIES
Visste inte egentligen vad denna handlade om då jag började se på den, men den var helt okej. Den höll inte riktigt heller min uppmärksamhet, dock kände jag att jag kunde följa med lite bättre än i The Revenant. Sådan här historielektion i form av film är ju alltid rätt nice, men tror definitivt att den är mer intressant för människor från USA. Advokat-Tom Hanks får två av fem kattungar.

Sen kan jag ju kanske också nämna att alla dessa filmer lyckades blända mig med sin vithet då jag såg dem, så varning för det om ni tänker kolla in dem. Solglasögon kan rekommenderas.

Du kanske också tycker om:

0 kommentarer

Flickr