Stockholm, I like you!

18:42

Det här inlägget påbörjades för ungefär två veckor sen, men så har det legat bland utkasten eftersom jag inte har orkat skriva klart det. Whoops? I alla fall så ska det handla om resan jag gjorde till Stockholm för att besöka min vän Johanna för snart en månad sedan. Jag tror faktiskt att jag aldrig förut har besökt vårt västra grannlands huvudstad vilket ju känns lite konstigt, men nu när jag väl gjorde det så blev jag nästan kär. Har aldrig tänkt att Stockholm har varit så speciellt, men ack så fel jag hade.

Jag orkar inte skriva om varje dag, så jag kommer bara berätta om höjdpunkterna och annat som jag tycker är värt att nämna. Okej? Okej!

Fika
"Fika" är en så stor grej i Sverige. Visst, i Finland kan vi också "ta en kaffe", men det är en helt skild fikakultur i Sverige. Det fanns mysiga kaféer i varje gathörn, det var bara att välja och vraka. Vi fikade varje dag jag var i Stockholm och jag kände mig väldigt svensk.

Science Fiction Bokhandeln




Science Fiction Bokhandeln finns i Gamla Stan i Stockholm. En massiv affär med böcker, spel, filmer, TV-serier och andra nördiga saker. Let's just say att jag var i himmelriket. Jag skulle ha kunnat köpa hur mycket som helst, men lyckades hålla i mig och köpte bara en liten Dalek och en sonic screwdriver i miniatyr.

Fotografiska
Vi besökte även fotografimuséet Fotografiska. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad deras huvudutställning hette, men den bestod mestadels av vardagsfotografier från olika delar av världen medan en annan mindre utställning hade en mer konstnärlig prägel, Jag gillade dem båda.

Rosendals Trädgård
Rosendals Trädgård är en massiv trädgård som ligger en bit utanför centrala Stockholm. Där finns ett café som serverar helt makalöst god lunch med hembakat bröd. Vi råkade pricka in den på en solig dag också, så efter att vi hade ätit gick vi och satte oss i solen en stund. Helt underbart.

Chicago & Chris Killik

Jag älskade Jesus Christ Superstar då Åbo Svenska Teater satte upp den förra våren. Jag älskade den så mycket att jag såg den fyra gånger och skulle ha gjort det flera gånger om det skulle ha funnits tid och pengar. Alla skådespelare var helt fenomenala, men en som kanske lite stod ut från mängden var Chris Killik som spelade Judas. Helt otrolig skådespelare med en fantastisk röst. Så när det var bestämt att jag skulle besöka Stockholm ville jag absolut se honom i Stadsteaterns uppsättning av Chicago där han spelade Mary Sunshine. Sagt och gjort, biljetter beställdes och jag tweetade om det, as one does. Då svarade nämnd skådespelare på min tweet: "Come say hi after!" Så efter att ha sett själva pjäsen (which was awesome) gick jag och Johanna till sceningången där vi väntade typ en halvimme innan Chris kom ut. Jag gick helt enkelt fram och berättade för honom att jag älskade honom som Judas och även som Mary Sunshine. Jag fick en kram, bilder och en autograf, och så småpratade vi en stund. Han var hur trevlig som helst, och efteråt var jag så sjukt glad att jag nästan skuttade fram, Han är ju inte alls känd egentligen och det finns säkert inte många som vet vem han är, men för mig var det en så himla stor grej att få träffa honom. Som grädden på moset svarade han på min tweet som jag publicerade efter pjäsen och började följa mig på Instagram för nån dag sen. Score!

Och så var det ju absolut ovärderligt att få tillbringa tid med min fina vän Johanna och bara gå omkring i vackra Stockholm. Nu låter jag otroligt klyschig men det var verkligen ovärderligt, speciellt då hon nu har flyttat till Sverige och vi inte kommer ses så mycket längre.

Du kanske också tycker om:

0 kommentarer

Flickr